top of page

כאבי גב תחתון - הצילו!

כאב גב תחתון (Low back pain) הינו כאב, מתח שרירי, או נוקשות, הממוקמים מתחת לקשת הצלעות ומעל קפלי הישבן התחתונים, עם או ללא כאב ברגל (sciatica).

בא לידי ביטוי עם סימפטומים של כאב וליקוי תפקודי.

90% מכאבי הב אינם ספציפיים - הכוונה שהגורם לכאב אינו ידוע. כלומר במידה ותתבצע הדמיה, לא ימצא גורם שיסביר את הכאב.

רק במקרים של כאבי גב תחתון שישנו גורם ספציפי ישנה הנחיה ברורה לשלוח להדמיה לברור מקור הכאב.

משך כאבי הגב, נותן מדד לאקוטיות הבעיה. כאב גב שנמשך פחות מ-6 שבועות נחשב לכאב אקוטי (לרוב הכאב הראשוני נפתר תוך 2-4 שבועות), כאב שנמשך 6 שבועות עד 3 חודשים נחשב סאב-אקוטי ואילו כאב שנמשך מעל 3 חודשים נחשב כאב כרוני.

מתי גובר הסיכון לפתח כאב גב תחתון כרוני? כאשר עוצמת כאב התחלתית גבוהה מהממוצע, משך הסימפטומים ארוך מהרגיל, חוסר שליטה על הכאב בשלב האקוטי וכאשר יש אפיזודות רבות של כאבי גב בעבר, הסיכון להתפתחות כאב כרוני עולה.

חזרה של כאב גב תחתון, בשנה הראשונה לאחר הופעת הכאב הראשוני, נפוצה בכ-50%-86% מהמקרים.

הסיבה להישנות הכאב נובעת מליקוי בשליטה עצבית ושרירית מקומית באזור בין-חולייתי בגב התחתון.

מחקרים מראים שישנו קשר בין כאב ושינויים בשליטה שרירית. כאשר מתעורר כאב, התגובה הראשונית של הגוף הינה להימנע מהפעלת האזור הכאוב. בטווח הארוך, מצב זה יחמיר את הסימפטומים ויגרום לדגמי תנועה לא רצויים.

כחלק מהליך השיקום, ישנו דגש רב ללמד הפעלה נכונה של השרירים העמוקים בגב התחתון כמו כן תזמונם בפעילות היום יום, והפעלה בו זמנית שלהם עם שריר בטני עמוק, הרחב בטני (Transverse Abdominis).

הטיפולים שנמצאו, באופן עקבי במחקרים, כיעילים לשיפור תפקודי לטווח קצר הינם: תרופות אנטי דלקתיות (NSAIDS), פיזיותרפיה לשימוש נכון בשרירי הגב והבטן, טכניקות טיפול ברקמה רכה לשחרור השרירים התפוסים, הידרותרפיה ותרגילים אשר מתמקדים בהפעלה נכונה של השרירים.

Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • Google Classic
bottom of page